Coop lufter mulighed for franchise i ny discountkæde

Igennem længere tid har Coop barslet med nye formater til sine butikskæder og har blandt andet lavet testbutikker til formålet.
Sidste uge meldte Coop ud, at 13 Fakta-butikker omdannes til et nyt koncept, "Coop 365", som også er navnet på Coops private label-serie med økologiske og allergi- og miljøvenlige produkter.
I den nye kæde, som skal placere sig mellem discount- og supermarkedssegmentet, vil der måske blive mulighed for at prøve en ny driftsmodel, skriver Finans.
- Medarbejderne i butikkerne er helt afgørende for, at vi kan lykkes på dagligvaremarkedet. I den forbindelse skal vi også på alle måder forsøge at understøtte, at det er attraktivt at være del af vores forretning. Derfor overvejer vi, om der i det nye koncept skal prøve en hel eller delvis franchisemodel eller andet i den retning, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop Danmark, til Finans.
Coops butikker er i dag drevet dels som selvstændige brugsforeninger og dels fra hovedkontoret, hvorfra der ansættes bestyrere til Coops egne butikker.